Dagligvare er en livsstil

Publisert av Kjell Olav Skretting den 11.09.22. Oppdatert 13.09.22.
Fredag 01.06.01
- Dagligvare er en livsstil

- Det blir en livsstil, sier Rolf Høiland om å drive butikk i dagligvarebransjen. Men han søker ut på sjøen eller opp i fjellet når han vil slappe av.

Kjøpmannen er opprinnelig fra Gausel, men har bodd på Hommersåk de siste seks årene. Og her trives han godt.
- Hommersåk er en veldig bra plass å bo. Det er ikke langt til Sandnes, dessuten har vi en flott natur med mange turmuligheter og ikke minst nærhet til sjøen, sier han. Ifølge Høiland ligger dette området også veldig sentralt til i forhold til flyplassen, noe som gjør at reisetiden blir betydelig kortere når han skal på møter i hovedstaden eller i østlandsregionen. Men rutetrafikken på det litt mer lokale plan er han ikke fullt så fornøyd med. Det dreier seg om rutebåten som går mellom Hommersåk og Stavanger.
- Nå blander jeg inn politikk her, smiler han og fortsetter:
- Det er mange som bor på Hommersåk og har jobben i Stavanger. Jeg skulle ønske at flere kunne benytte seg av båten og la bilen stå, men det krever flere avganger. I dag er det for mye ventetid mellom disse, mener han.

Går på jakt
45-åringen er selv båteier og tilbringer mye tid ute på sjøen i sommerhalvåret.
- Jeg farter rundt på sjøen for å slappe av. Favorittstedet må være Skartveit/Randøy-området i Ryfylke, som har flott natur og fine sund. Her finner jeg roen og freden. Dessuten er det godt fiske i det området, forteller han. Utenfor båtsesongen liker han godt å gå i fjellet, blant annet på jakt.
- Jeg pleier å gå en del i Ryfylke, blant annet i nærheten av Hjelmeland. Det er mange fine turområder borti der. Når jeg er på jakt trives jeg best ved Grauthelleren og Svartevatn i nærheten av Ådneram, sier den friluftsglade kjøpmannen. Jakttrumfet tok han i fjor.
- Da var jeg i Sirdalstraktene og skjøt en stor reinsdyrbukk.

Skiftet kjede
Rolf Høiland er både daglig leder og eier av butikken på Bjellandsletta. Han overtok driften for 11 år siden og synes det har vært spennende å være med på utviklingen.
- Markedet her er lukket i den forstand at det ikke er gjennomgangstrafikk. Vi må hente kundene av de som bor her, forteller han. Det finnes mange hytteeiere innover, men de pleier stort sett bare å være innom om sommeren.
Det ble litt skriverier i avisene da Høiland gjorde om butikken sin til et annet kjedekonsept for en stund tilbake.
- På det tidspunktet sto jeg foran et valg om å fornye kontrakten med Rimi eller vurdere andre alternativer. Jeg reiste en del rundt og så på forskjellige konsepter, og til slutt falt valget på Kiwi. Det er en kjede som har vært i rivende utvikling og som i tillegg til en del merkevarer satser på frukt og grønt. Det var noe jeg vektla selv, forteller kjøpmannen.

Ikke redd for konkurranse
- Er konkurransen tøff nå som det finnes flere dagligvarebutikker på Hommersåk?
- Vi merket konkurransen da det kom en ekstra butikk hit, men sammenliknet med samme periode i fjor går det veldig bra for oss nå, sier Høiland fornøyd.
- Men kommer det én aktør til vil det bli tøffere konkurranse. Markedet er jo begrenset, og faren er at det blir en overetablering. Uansett driver vi vår butikk og vil ta vare på kundene våre. Vi skal heller ikke være redd for å få konkurranse. Det stiller bare større krav til oss selv for å tilfredsstille kundene, mener 45-åringen. Han ser også frem til å få igang ordningen med post i butikk, som skal ta over en del tjenester fra postkontoret i bygda.

Kundene inspirerer
Å drive butikk tar mye tid. Rolf Høiland er dessuten medeier i en butikk på Ålgård, så dagene fylles med nok arbeid for kjøpmannen.
- Jeg trives veldig godt her. Det er de mange trivelige kundene som gir en ekstra piff til å stå på videre. Men å drive dagligvarebutikk stjeler mye tid, det blir en livsstil, forteller han. Det lille Høiland har av fritid tilbringes sammen med familien hjemme.
- Men jeg tar gjerne en tur ned i båthavna for å slappe av også, sier han.


Eivind Motland