Folkefest uten like

Mandag 10.06.02
Folkefest uten like

Årets Riskadager ble en folkefest fra begynnelse til slutt. Arrangøren la gullegget da de i år valgte å legge hele arrangementet til kaiområdet i sentrum. Men det fantes også en risiko.

- Det har vel aldri i historien vært så mange mennesker på kaien før, spesielt på lørdagen og søndagen, utbryter leder i Riskadagskomiteen, Ole Fjeldtvedt.
Om morgenen lørdag 8. juni var det så mange som ville ha gratis frokost på kaien, at man nesten ikke klarte å holde barna med mat. Fjeldtvedt betegner lørdagen og søndagen som en kjempesuksess.
- Det var mer eller mindre fullt på kaien under Bryggedansen, god stemning og topp musikk, sier han.

Men nå var arrangøren Lions Club heldig med været hele helgen. Det kunne like gjerne slått negativt ut dersom det hadde blitt regntungt og grått på himmelen. Men Fjeldtvedt tror det nye området ved kaien vil bli brukt videre.
- Det er jo ikke bestemt noen ting, men det vil forundre meg om vi går tilbake til den gamle ordningen.

Lite overskudd
I år var ungdom en tung satsingsgruppe, som allerede startet opp med sandvolleyballturnering på tirsdagen den 4. juni.
- I tillegg var jeg innom Riskahallen natt til søndag. Da var det fullt på tribunen og intens fotballstemning der. Jeg var også innom LAN-partyet i Riska kirke, og der var stemningen god blant de 28 som hadde koblet seg sammen i nettverk med datamaskinene. Men vi hadde ikke så mange besøkende som vi hadde håpet under det store ungdomsarrangementet på fredagskvelden. De som var der likte seg imidlertid godt, oppsummerer Riskadagslederen.
Kasserer Sverre Olav Berge melder om stor omsetning under Riskadagene, men overskuddet blir ikke veldig stort.
- Det er for tidlig å si noe om hvor mye det blir. Hvis det ikke kommer noe helt uforutsett, er det et lite overskudd, så det skal ikke gå med tap, sier Berge.

Tautrekkingskonkurransen var populær. Dette blandede laget med navnet ”Hummer og kanari” måtte gi tapt i finalen for Riska Håndball.

Roar Kristoffersen og Sondre Kvassheim prøvde seg som sumobrytere. – Det ser tungt ut, men det gikk greit å holde balansen. Men når du triller rundt, har du ikke en sjanse, smiler de.

Jone Kera (16) var en av de som satte rekord i kassestablingskonkurransen på kaien med 24 bruskasser oppå hverandre.

Eivind Motland