Frister med gratis frokost

Tirsdag 29.04.03
Frister med gratis frokost

Det gjelder å stå tidlig opp lørdag 14. juni. Da frister Riska Lions med gratis frokost. Anledningen er årets Riskadager, som finner sted i kaiområdet.

Ordningen med frokost til riskabuen ble første gang forsøkt i fjor. Det var en suksess. Flere hundre møtte opp på kaien for å få ferskt brød med pålegg.
- Det eneste problemet var at vi ikke fikk delt ut maten fort nok. Men det skal vi ordne opp i dette året, forsikrer riskadagsgeneral Roald Ommundsen, som sammen med en egen komite har jobbet i et halvt år for å forberede årets Riskadager.

Frokosten sponses av store matvareprodusenter, i samarbeid med det lokale næringslivet. Brød, kjøttpålegg, ost, syltetøy, kaffe, melk og juice er bare noen av godsakene morgenfugler kan få fatt i.
- Det blir en viktig programendring i år, i forhold til tidligere år. Nå har vi nemlig bestemt oss for å kjøre åpningsseremonien lørdag morgen, i stedet for fredag kveld. Åpningen sammenfaller med frokosten, for da er det garantert mye folk på kaien, smiler Ommundsen

Mye folk ventes også lørdag kveld. Da avvikles bryggedansen, og i år som i fjor er det Mannaen som skal stå for musikken. Ungdommene skal selvsagt få sitt, men det skjer faktisk innendørs i år. Ungdomsdiscoen er flyttet fra Vågen til Grendahuset.
- I fjor var det 200 betalende på ungdomsarrangementet, og vi regner med like mange i år. Det betyr at Grendahuset blir stappfullt, sier Ommundsen, som kan friste med DJ Prince, skumparty og Impact Band på ungdomsfesten.

Mat står alltid i fokus under Riskadagene, men arrangøren har i år valgt å kutte ut den tradisjonelle søndagsmiddagen. I fjor sviktet salget av kjøttkakemiddager totalt. Riska Lions hadde kokt 400 middager, men det meste av dette gikk rett i søpla. Derfor satser man i år på grillmat – og håper at værgudene står på arrangørens side.
Dette med vær er i det hele tatt et svært sårbart tema, siden hele arrangementet foregår utendørs. Men Riska Lions Club har leid inn flere store telt, slik at mange av standene på salgs- og utstillingsmessen får tak over hodet hvis det skulle være nødvendig. Også bryggedansen skal være sikret på denne måten.

Programmet for Riskadagene begynner å bli ”spikret”. Børge Furuhaug (t.v.) har ansvar for annonsesalg til Riskadagsavisen, mens Roald Ommundsen trekker i trådene for resten av arrangementet.

Roald Ommundsen, Einar Pedersen og Jan Færevåg diskuterer årets Riskadager.