Korseminar med Per Oddvar Hildre

Publisert av Kjell Olav Skretting den 13.09.22.
Torsdag 29.05.03
Korseminar med Per Oddvar Hildre

Norges kanskje mest kjente kordirigent, Per Oddvar Hildre, kommer til Riskadagene for å avholde et seminar for alle sang- og korglade.

Seminaret åpnes allerede fredag kveld med korverksted, og fortsetter med øvinger både lørdag og søndag, før det blir avslutningskonsert klokken 19.00 søndag kveld.

Per Oddvar Hildre, eller ”Prots” som han kalles, er en gigant i norsk korsammenheng. Mest kjent er han vel som dirigent for koret ”Skruk”. Sammen med dette koret har Prots gjort hele 18 plateinnspillinger, og vært nominert til Spellemannsprisen en rekke ganger.

Prots var også en viktig mann under innspillingen av suksessfilmen ”Heftig og begeistret”, filmen om mannskoret fra Berlevåg som vant kinopublikummeres hjerter verden over.

Det er de lokale korene Canticum, Underveis og Vice Versa som har hentet inn Prots, og som står som arrangør av Riskadagenes korseminar sammen med Riska menighet og Riska Lions Club. Men seminaret er åpent for alle, både syngende riskabuer og andre sangivrige i distriktet. Det vil bli et bredt repertoar, alt fra norske folketoner til negro spirituals og søramerikansk sang står på programmet. Dirigent Prots kan det meste ettersom han har jobbet med kulturprosjekter og etnisk musikk i New Orleans, Kamerun, Aserbadjan og Ecuador.

Arena for korseminaret er Riska Kirke. Prisen er satt til 250 kroner for voksne og 100 kroner for skoleelever og studenter.

Per Oddvar Hildre, eller ”Prots” som han kalles, er mest kjent som dirigent for koret ”Skruk”.

Frank Bertelsen