Mange aktiviteter under Riskadagene

Publisert av Kjell Olav Skretting den 11.09.22. Oppdatert 13.09.22.
Torsdag 31.05.01
Mange aktiviteter under Riskadagene

Riskadagene 2001 blir spekket av aktiviteter. Her følger noen smakebiter.

Moteoppvisning
Riskadagene begynner sterkt, men avslutter enda sterkere. Søndag kl 14.00 blir det moteoppvisning på scenen i Riskahallen. Modellene er spillere fra herre- og damelagene i Riska håndball.
Flere butikker er med på opplegget: Fame, Lene V, Din Sko, Jack & Jones, JC, Gro-salongen. Bekledningen er myntet på både ungdom og voksne. Det blir masse trøkk og musikk, og en DJ fra utestedet Milennium er konferansier.

Bussruter under Riskadagene
I år som i fjor blir bussrutetraseene på Hommersåk lagt om på grunn av Riskadagene. Strekningen Krossen – Kaien + retur blir ikke kjørt, melder SOT. Reisende på dette strekket bes bruke stoppene i Riskaveien mellom Betel og Krossen.

Bryggedans for andre gang
Riska Lions Club fortsetter suksessen fra i fjor, nemlig ekte bryggedans på Hommersåk kai. New Moonlight spiller til dans. Det blir forhåndssalg av billetter på MIX Handleriet i Vågen. Det er også mulig å kjøpe billetter av Trygve Stangeland. Billettprisen er kr 125,-. Fordelen med å kjøpe på forhånd, er at hvis det blir dårlig vær, så flyttes arrangementet til Grendahuset. Da er det kun de med forhåndskjøpte billetter som får komme inn.

Mye rart på kaien
Før var Riskahallen sentrum for størsteparten av aktivitetene i forbindelse med Riskadagene. Men nå ser det ut til å bli en vridning mot kaien. Foruten årets bryggedans, kan Riska Lions lokke med båtutstilling og underholdning på kaien. Lørdag kan du se Kjell Ottesen kl 16 og Ciders kl 17. Det blir også uteservering.

Storslagen åpning
Det er ikke så ofte riskabygda har besøk av utlendinger under Riskadagene. Men i år tar ordfører Jostein W. Rovik med seg en delegasjon fra Sandnes sine vennskapsbyer under åpningen av Riskadagene fredag.
Ordføreren skal også åpne den nye miljøgata ned Kaiveien. For å markere åpningen av miljøgata blir det arrangert en prosesjon fra kaien. Miniputtene i Riska FK skal gå i prosesjonen, sammen med musikkorpset og en flaggborg fra speiderne. Selve åpningen foregår fra scenen ved Stemmen, og det er stand-up-komiker Hans Morten Hansen som er konferansier.

Sportsfiske i Riskahallen
Lurer du på hvordan du skal fiske med flue? Nå er det på tide å børste støv av den gamle fluestanga. I Riskahallen kan du nemlig lære ulike fluekaste-teknikker, og få råd og veiledning i bruk og vedlikehold av fluestanga. Det er Jæren Sportsfiske som villig lærer vekk teknikkene:
- Vi dekker alle faser av sportsfisket, fra råd og vink om naturopplevelser, gode fiskeplasser og utstyr, til opplæring for nybegynnere, finpussing av teknikk, kurs i fluebinding, vedlikehold av utstyret og ikke minst salg og service på stenger, sneller og tilbehør, lover Jæren Sportsfiske.

Temamesse i Riskahallen
Mat og fritid står i sentrum på årets salgs- og utstillingsmesse i Riskahallen. Riska Lions Club har lenge lett etter en måte å fornye den tradisjonelle messen på, og svaret var like enkelt som genialt: Temamesse. I Riskahallen blir det salg og smaksprøver av allslags delikatesser. Fatland Jæren, Mikal laks, Farstad catering, Kiwi og Arne Johannesen stiller opp med bugnende salgsboder.
Det kommer også vanlige utstillere fra organisasjoner og lag, slik tradisjonen er under Riskadagene.

Underholdning for små og store
Riska Lions lokker med nderholdningsinnslag i selve Riskahallen, både for barn og voksne lørdag. De minste kan glede seg over Rocketrollet, som har to forestillinger. For den ”eldre” garde blir det gjensyn med Radio Innante, som også har to forestillinger. Det blir altså valuta for inngangsbilletten.
Men det er ikke bare inni hallen det skjer noe interessant. På parkeringsplassen og nesten hele grusbanen ved Riska skole er det et ekstra stort tivoli som lokker med god gammeldags moro.