Satte folk i stemning

Publisert av Kjell Olav Skretting den 13.09.22.
Lørdag 14.06.03
Satte folk i stemning

Stig Morten Kristoffersen og Kate Elin Idland satte folk i stemning under åpningen av Riskadagene lørdag morgen.

Tekniske problemer gjorde åpningsseremonien nesten en time forsinket. Men da Edwin Fjeldtvedt omsider kunne gå på scenen for å holde åpningstalen, var flere hundre tilskuere samlet på kaien. Fjeldtvedt påpekte de positive sidene ved Riskadagene, og la spesielt vekt på at ungdommen omsider har fått sin plass i det årvisse arrangementet.

Riskadagene arrangeres for 14. året på rad, men har kun vært avholdt i Vågen de siste tre årene. Fint vær er en forutsetning for et vellykket arrangement, og mørke skyer truet med regn forut for åpningen lørdag morgen. Men det ble heldigvis opphold, og både frokost og åpningsseremoni foregikk i tørre former.

Musikalske innslag hører alltid hjemme under Riskadagene. Stig Morten Kristoffersen og Kate Elin Idland stemte i med duetten "Mysteriet deg", etterfulgt av popgruppa Vein som sang fire låter fra sin siste CD. En av disse er hiten "Another way". Vein gjorde en fremragende innsats, og skal også ha æren for at det tekniske utstyret omsider kom på plass.

Tradisjonen tro ble aktivitetsprisen delt ut under arrangementet. Prisen går til en person som har gjort en innsats for bygda. I år var det riskabuen fremfor alle riskabuer, Berge M. Bertelsen som mottok utmerkelsen.
- Han har vært aktiv innen kirkeliv og bedehus i en årrekke, og er også en av de personene som har skapt flest arbeidsplasser i bygda, sa avtroppende president Leif Njærheim i Riska Lions Club.
- Dette kom virkelig som en overraskelse på meg, sa en rørt Berge M. Bertelsen, som mottok blomster, et Riska-krus og en statuett.

Stig Morten Kristoffersen og Kate Elin Idland sang "Mysteriet deg" under åpningen av Riskadagene. Ikke et øye var tørt blant publikum.

Popgruppa Vein måtte skaffe til veie en del teknisk utstyr. Det ble hektisk aktivitet på scenen før konserten kunne begynne.

Riska Lions bød på gratis frokost lørdag morgen. Flere hundre benyttet seg av tilbudet.

Tom Gaudland