Slapper av med politikk

Mandag 10.06.02
Slapper av med politikk

Vinneren av årets aktivitetspris har hatt mange verv og gjort mye for Riska-bygda opp gjennom årene. – Når jeg skal koble av, er det med politikk, sier Sigmund Svendsen (49) fra Bjelland.

Svendsen er den 13. personen som har fått aktivitetsprisen til Lions Club i Riska og Sandnes, en miniskulptur som skal forestille Riskafjord. Lions-president Dan Skjørestad presenterte ham som en som har vært vararepresentant flere steder, blant annet i bystyret, Jæren friluftsråd og utvalg for omsorg. Han har dessuten sittet i fiskerinemnda og har i dag også et deltidsverv som kirketjener i Riska kirke. Hovedpersonen selv syntes det var inspirerende å bli tildelt prisen.
- Man tenker ikke på prisen når man jobber, da er det saken som er drivkraften. Men det er fantastisk at jeg har fått denne prisen for det arbeidet jeg har gjort, sier en glad prismottaker.

Tilfeldig
Sigmund Svendsen forklarer at mange av vervene har vært tilfeldige.
- Jeg er interessert i politikk og bydelspolitikk. Da er det alltid mange saker å drive på med. Det er i bydelsutvalgssammenheng det har vært ekstra kjekt, mener han.
Bonden sitter i dag også på vervet som formann for grendahuset og er styremedlem i Coop Hommersåk, pluss kirketjenerstillingen annenhver søndag og i ferier.
- Jeg liker å holde på med politikk når jeg skal koble av. Særlig landbrukspolitikk. Politikk i KrF har åpnet dører til flere ting, smiler 49-åringen.
Han klarer ikke å trekke fram noen spesiell flaggsak fra tiden i bydelsutvalg og andre kommunale styrer, men syntes det var kjekt å jobbe fram Stemmen, ny kirke og nytt skolebygg på Hommersåk.

Maudland med -d
- Det begynte med Stemmen, som var en sak vi holdt på med i fem-seks år. Der har kommunen og sandtransporten et godt samarbeid. Jeg synes det er flott at kommunen fyller opp og holder det fint ved Stemmen. Ellers hadde vi et godt samarbeid med Hommersåk skole da vi skulle få skole på Maudland og Kyrkjevollen. En av de andre sakene gikk forresten ut på om Maudland skulle skrives med eller uten –d. Vi mente det var med –d, men en vis mann fra et annet sted sa det motsatte. På den tiden hadde vi også miljøgata og arbeid med å gjøre det fint i Vågen. I politisk arbeid pleier man normalt ikke å se en løsning første dagen, men den kommer siden, forteller Sigmund.

Politikk er avslappende, sier vinner av årets aktivitetspris, Sigmund Svendsen. Her sammen med Dan Skjørestad i Riska Lions.

Eivind Motland