Snart åpnes miljøgata

Publisert av Kjell Olav Skretting den 11.09.22. Oppdatert 13.09.22.
Søndag 03.06.01
Snart åpnes miljøgata

De to største begivenhetene i riskabygda i år skjer samtidig: Åpningen av mijøgata og åpningen av Riskadagene.

Det er ingen tilfeldighet at de to begivenhetene skjer på samme dag. Riskadagskomiteen i Riska Lions Club har ønsket det slik lenge. Og slik får de det. Ordfører Jostein W. Rovik tar seg av det seremonielle.
Miljøgata ned Kaiveien har vært svært etterlengtet i Hommersåk. Prislappen for den 520 meter lange miljøgata lander på 7,63 millioner kroner. Beløpet inkluderer vann, avløp, vei, beplantning og belysning. 40 år gamle betongrør er skiftet ut, det er anlagt fortau på begge sider av veien og plantet en mengde trær.
- Alt har gått etter planen, men vi må nok ta i bruk litt overtid for å bli ferdige til åpningen, forklarer prosjektleder Mangor Eikeland i Sandnes kommune.

Vakrere sentrum
Kaiveien har vært alt annet enn en nytelse for øyet de siste årene. Miljøgaten er et ledd i arbeidet med å forskjønne Hommersåk sentrum, samtidig som trafikksikkerheten skal bli bedre. Fartsgrensen settes ned fra 50 til 40 kilometer i timen, og hele strekningen blir gjort om til forkjørsvei. Gang/sykkelsti og fortau ivaretar de myke trafikantene. Men det blir færre parkeringsplasser enn det var før.
- Vi har kun anlagt parkeringsplasser ved postkontoret og foran Handleriet. Til gjengjeld er det gode parkeringsmuligheter ved den nye kirken, opplyser prosjektlederen.

Kaiveien har blitt litt av et skue etter at kommunen har spandert 7,63 millioner kroner på opprustning. Gaten åpnes under Riskadagene, sier prosjektleder Mangor Eikeland. (Foto: Tom Gaudland)