Svette Riskadager

Onsdag 21.05.03
Svette Riskadager

Sandvolleyball og innefotball står sentralt i årets program. Ved Stemmen venter sandvolleyballbanen på de med smashene i orden, mens Riskahallen er forberedt på tøffe tacklinger og eminente overstegsfinter.

Når det gjelder sandvolleyballturneringen er tidspunkt for oppstart litt avhengig av antall påmeldte. Mest sannsynlig serves turneringen i gang torsdags kveld. Så går det bokstavlig talt slag i slag, før semifinalene og finalen avvikles søndag. Turneringen er i utgangspunktet åpen for alle fra 15 år og oppover. Premier blir det også; 1000 kroner til vinnerne, og går alt som planlagt. vil vinnerlaget i tillegg få billetter til sommerens sandvolleyballfest i Stavanger.

Når klokka går mot kveld på lørdagen, åpnes dørene i Riskahallen for nattfotballturneringen. Klokkeslett for første avspark er satt til klokken 20.00, og en gang utpå natta blir det blåst i dommerfløyta for siste gang. I fjor gjorde de seirende lag seg ferdige i femtiden på morgenkvisten, slik at de som har tenkt å satse på seier, bør sove godt natta før. Det er planlagt fire klasser, en for gutter og en for jenter i ungdomsskolealder, og en for gutter og en for jenter over ungdomsskolealder. Her er premiene 1000 kroner til hvert av vinnerlagene.

Påmelding til en av turneringene kan skje ved SMS til 415 66 945, eller via E-post til stigi@c2i.net. Det en da må sende er navn på kontaktperson, navn på lag, samt et telefonnummer eller en E-postadresse laget kan kontaktes på.

P.S. I fjor var det få påmeldte jenter til fotballturneringen. Så nå går oppfordringen ut til alle jenter/damer: MELD DERE PÅ NÅ!

Spilleregler for innefotball

Riskadagene 2003

1. Det er 4 klasser:
    1. Gutter som går på ungdomsskolen
    2. Gutter som er eldre enn ungdomsskolealder
    3. Jenter som går på ungdomsskolen
    4. Jenter som er eldre enn ungdomsskolealder
  2. Max 10 spillere på hvert lag.
  3. 4 utespillere + keeper på banen samtidig.
  4. Kampene varer 1x8 min. (Ikke helt avgjort ennå).
  5. Vi bruker alle vegger - går ballen i tak eller over panelet, dømmes frispark (død ball på kortsidene).
  6. Området bak mål blir teipet inn. Går ballen innenfor merket område, er det død ball.
  7. Keeper kan kaste eller sparke ut, men har ikke lov å sparke over midten når han/hun har ballen i hendene.
  8. Advarsel/gult kort betyr 1 minutts utvisning.
  9. Keeper har ikke lov å plukke opp tilbakespill med hendene.
  10. Keeper kan ta ballen med hendene innenfor oppmerket 6-meter.
  11. Straffespark tas fra 7-meteren.
  12. Ved poenglikhet i gruppespill teller først innbyrdes oppgjør, så målforskjell, og til slutt antall plussmål. Er det fortsatt likt blir det loddtrekning.
  13. Ved uavgjort i utslagsrunden spilles først 3 min "golden goal" - så straffespark (3 straffer).

Spilleregler for sandvolleyball

Riskadagene 2002

1. Banen
    Banen er 16 x 8 meter.
    Servefeltet er bak hele baklinjen, i hele banens bredde, mellom forlengelsen av de to sidelinjene.

2. Antall spillere
    2 spillere på hvert lag. Reservene kan ikke benyttes underveis, men må ev. settes inn mellom kampene.

3. Poeng, vinner av sett og kamp
    1. Sandvolleyball spilles med ”Running Score”, det vil si at hver ballveksling gir poeng, uansett hvem som server.
      Laget som vinner et sett, vinner kampen. Settet spilles til 21 poeng. Et lag må vinne med minst to poengs ledelse, uten begrensning på antall poeng.
    2. Dersom ballen berører linjen eller innenfor gir slaget poeng.

4. Oppstilling serveorden
    Spillerne har ingen spesielle posisjoner på banen. Serverekkefølgen skal overholdes(dvs. at det skiftes server når laget vinner tilbake serven).

5. Sidebytter
    Lagene skifter side etter hvert 10. poeng. Sidebyttene foregår direkte og uten forsinkelse.

6. Overtramp
    Overtramp av en tenkt midtlinje er tillatt dersom dette ikke hindrer motstandernes spill.
    Det er ikke tillatt å trå på eller over baklinjen under serven.

7. Nettpassering
    Det er ikke feil om ballen berører nettet i serven. Går derimot ballen i trærne, dømmes den ut.

8. Nettberøring
    En ball som berører en spiller gjennom nettet, når spilleren ikke har gjort forsøk på å kontakte den, er ikke feil og skal ikke straffes.
  9. Ballbehandling
    Fingerslag godtas i mottak. Ved forsvarsredning av harde smasher tillates også at ballen hviler et kort øyeblikk i hendene under fingerslaget.
    Dipp (fingerslag over nettet med én hånd) er ikke tillatt (knyttet neve er tillatt).
    Fingerslag kan bare spilles over nettet i retning vinkelrett på aksen mellom skuldrene (dvs. «rett» forover eller «rett» bakover).
    Laget har rett til maksimum 3 berøringer. Blokkontakten teller som én av disse berøringene (laget har dermed bare anledning til to berøringer etter blokkontakt, og den ene av disse kan være den som blokket). Ballberøring i nettet teller ikke som slag, men annen spiller må slå ballen.
    Det er tillatt å berøre ballen med hele kroppen (også foten).

10. Munnbruk

Munnbruk el. mot dommer kan straffes med minuspoeng

11. Sluttspill
    1. De to beste lagene fra hver pulje går til kvartfinale (i dameklassen går bare vinnerne videre til finale søndag).
    2. Ved poenglikhet gjelder følgende rekkefølge:
      1. Innbyrdes oppgjør
      2. Målforskjell