Uforglemmelig konsert

Publisert av Kjell Olav Skretting den 13.09.22.
Søndag 15.06.03
Uforglemmelig konsert

Et stort kor med Per Oddvar Hildre i spissen sørget for en uforglemmelig aften i Riska kirke søndag 15. juni. Konserten satte det endelige punktum for Riskadagene 2003.

Norske sanger, irske sanger, negro spirituals, karibiske rytmer og sør-amerikanske toner var mikset sammen til en vakker og tankevekkende konsert.

Per Oddvar Hildre, eller ”Prots” som han kalles, hadde forvandlet omlag 90 sanginteresserte til et samstemt kor. Og dette hadde han fått til på en eneste helg, i forbindelse med et korseminar i kirken.

Hildre betegnes som en gigant i norsk korsammenheng. Mest kjent er han som dirigent for koret ”Skruk”. Sammen med dette koret har "Prots" gjort hele 18 plateinnspillinger, og vært nominert til Spellemannsprisen en rekke ganger. I 20 år har han reist rundt som frilans dirigent, og det var i en slik sammenheng han besøkte Riska i helgen.

At mannen har erfaring som dirigent var helt åpenbart. Han fikk med en fullsatt kirkesal på "Per Spelemann". Firstemt. Med innlagte "huskepauser".

Korene Underveis, Vice Versa og Canticum stod bak selve seminaret, i samarbeid med Riska menighet og Riska Lions Club. Og enden på visa ble - bokstavelig talt - seminarkonserten for en fullsatt Riska kirke.

Den velkjente posituren til Per Oddvar Hildre. Her er han i gang med å dirigere 90 riskabuer.

Det 90 mann store koret øvet inn hele konserten på en helg.

Tom Gaudland