Varierte Riskadager

Tirsdag 10.06.03
Varierte Riskadager

Helt siden juletider har Roald Ommundsen og hans kompanjonger i Riska Lions Club jobbet med programmet for Riskadagene. Nå har han og de andre planleggerne gått inn for landing, og konklusjonen er klar: - Dette blir en fest for alle!

- Årets program er solid. Noe for alle, både unge og gamle, slår generalen for Riskadagene fast. Han er avslappet og fornøyd, og gleder seg til årets festhelg blant glade riskabuer.

- I år har planleggingen av Riskadagene gått lettere enn noen gang før. En ting er at vi begynner å få skikkelige rutiner rundt arrangementet. Noe helt annet, og mye viktigere, er at vi opplever at riskabuen viser en veldig entusiasme for å få til denne festen, sier Ommundsen der han nyter sola sentralt plassert på Bryggen.

Og at det er stor oppslutning rundt Riska Lions Clubs årlige festligheter, er sikkert. Forut for årets festival var det faktisk så mange som ønske å delta med stands i utstillingsmessen at Ommundsen måtte si nei til noen.
- Men de som fikk nei, får være med neste gang, lover Ommundsen.

Gratis frokost
I år er det fjortende gang Riskadagene avholdes. Nytt av året er at åpningsarrangementet er lagt til lørdags formiddag, og at så mye av opplegget skjer utendørs, det vil si på kaien ved Bryggen Senter.
- Vi er litt mer avhengig av godt vær når vi satser på så mange aktiviteter i friluft. I juni må en regne med en og annen regnbøye, men slikt tåler vi, smiler Ommundsen. Litt forberedt er han heldigvis, skulle værgudene vise seg ekstra vrange, har man store partytelt i beredskap for å redde eventuelle lyse dresser og sommerkjoler.

Motorshow
Fjorårets frokostservering var en ”hit” blant riskabuen. Også i år kan Lions Club friste med ferskt brød og diverse pålegg til lørdagsfrokosten. Frokosten sammenfaller med selve åpningen, og de sultne får derfor åpningstaler og musikk til måltidet. Bandet ”Vein” har gjort seg bemerket langt utover bygrensene, og er et av de hotteste innslagene i årets program.

Årets aktivitetspris skal også deles ut i løpet av åpningsshowet, men hvem prisen går til, vil Ommundsen ikke ut med.
- Noen hemmeligheter må vi ha. Den som kommer til frokosten, får se, sier en plutselig ordknapp Ommundsen.

Etter frokosten skjer det saker og ting rundt om i sentrum. Nede på kaien blir det leker for lekelystne i alle aldre, og en mengde stands på utstillingsmessen. For de med muskler kan det blant annet meldes om en durabelig tautrekkingskonkurranse.

Ute i vågen blir det vannsport, og på veien blir det motorshow med blant annet rallysjåføren Trond Sveinsvoll, Svein Bakkes dragster og Riska Trialklubb. Sandvolleyballturneringen foregår i Stemmen, og i år skal både tribuner og lydanlegg sette en ekstra piff på de tette oppgjørene i sanden.

Bryggedans med Mannaen
Når kvelden nærmer seg, nærmer bryggedansen seg. Og når det er bryggedans i Hommersåk, kommer Mannaen.
- Bryggedansen er god gang hvert eneste år. Mannaen og Di har med Hans Petter Hansen på lasset. Musikken blir bra. Og etter hvert fyrer vi opp på grillen, slik at det blir herlig grillmat, forteller Ommundsen.
- Og de natteranglerne som holder ut helt til slutt, får en flott overraskelse på kjøpet, smiler Ommundsen lurt.

På søndagen rundes det hele av med friluftsgudstjeneste, finaler i sandvolleyballturneringen og turnoppvisning med lokale gymnaster. Etterpå kan Ommundsen ta seg en velfortjent pust i bakken.
- Riskadagene er mye arbeid, men det er egentlig bare gøy, sier han. Og neste år er det på ´an igjen. Leve Riskadagene.

Leder for Riskadagene 2003, Roald Ommundsen, kan se tilbake på en vellykket planleggingsprosess. Nå gjenstår det bare å nyte stemningen og folkelivet.

Frank Bertelsen