Gave som redder liv

Publisert av Kjell Olav Skretting den 11.09.22. Oppdatert 13.09.22.
Fredag 01.06.01
Gave som redder liv

Den er ikke stor i størrelse, men når det gjelder er den stor av betydning. Hjertestarteren som Riska brannvesen fikk i gave under fjorårets Riskadager kan være avgjørende for å redde liv.

Brannvesenet har hatt hjertestarteren i nærmere ett år nå, og den er blitt brukt på tre av fem utrykninger så langt.
- For bygdefolket og oss her på brannstasjonen gir det trygghet å ha dette instrumentet. Vi har fått den for å hjelpe folk her i området, sier brannmann Karl Haugland. Det var han som tok imot gaven på vegne av brannvesenet i fjor.
- Hvordan virker den?
- Når vi rykker ut og kommer til en som ligger livløs, sjekker vi først pust og puls. Mens en av oss på laget tar seg av munn til munn-metoden, kobles maskinen på av den andre. Så gir maskinen status for pasienten og sier fra om vi skal gi støt eller ikke. Den jobber hele tiden, samtidig som vi utfører gjenopplivningsforsøk, forteller Haugland. Den som styrer maskinen har også ansvar for hjertemassasje på pasienten. Selve målingen skjer ved hjelp av to puter som festes på skulderen og under armen ved hjertet. Hjertestarteren er en intelligent maskin som forteller mannskapet hva de skal gjøre. Dersom det ikke er mer å gjøre for en pasient, gir den heller ikke noe støt.

Ekstra oppgave
- Hvordan var det før dere fikk hjertestarteren?
- Da rykket vi ikke ut til ulykker, i alle fall hendte det svært sjelden. Ambulansen tok seg av slike tilfeller. Men etter at starteren kom har vi fått en ekstra oppgave med å rykke ut på slike oppdrag også, svarer han. Dette betyr i praksis at hjelpen kan komme mye tidligere enn det tar for ambulansen å rykke ut fra Sandnes eller Stavanger.
- Legehelikopteret kommer selvsagt raskt, men vi rykker ut og gjør jobben helt til ambulansepersonellet kommer og tar over, tilføyer brannmannen. Hjertestarteren har også et datakort som logger det som skjer, og som sykehuset kan analysere ved behov.

Berømmer engasjement
Noe av overskuddet fra årets Riskadager skal settes av til en pott som har som formål å anskaffe en nyere modell av hjertestarteren. Dette skjer ikke over natten, men er et langsiktig mål. Den nyeste modellen har flere funksjoner og vil bli kjøpt inn om noen år når potten blir større. Karl Haugland berømmer Lions for engasjementet de har for lokalmiljøet.
- Vi takker klubben for det de gjør og har gjort for bygda gjennom å gi dette apparatet til oss. Det gir ekstra trygghet å ha den tilgjengelig på utrykningene, sier Karl Haugland.
Brannvesenet i Riska har fire lag som hver består av fire personer. De fleste har jobb utenom og blir innleid til bestemte tider. Alle blir forøvrig kurset annethvert år.

Eivind Motland